• Menu

Eén dag in Venetië (met buggy)

Tijdens onze vakantie in augustus 2021 aan het Gardameer hebben we een dagtrip gemaakt naar het prachtige Venetië. Vanaf onze camping in Bardolino was het slechts een korte rit van ongeveer 2 uur naar deze betoverende stad. In de meivakantie van 2024 besloten we opnieuw een dagtrip naar Venetië te maken. In deze blog delen we onze ervaringen en tips van zowel ons bezoek in 2021 als in 2024.

Parkeren en boottickets

Voor slechts € 26,- (2024) kun je jouw auto parkeren in de parkeergarage Venezia Tronchetto Parking. Deze garage biedt ruime parkeerplaatsen, schone toiletten en een ticketbalie voor boottickets naar het centrum van Venetië. Voor € 8,- per persoon koop je een ticket voor de snelle boot die je in ongeveer 20 minuten naar het San Marco plein brengt. Er zijn ook goedkopere reguliere tickets beschikbaar, maar deze doen er ongeveer 40 minuten over.

Een groot voordeel van de snellere boot is dat je buiten de parkeergarage rustig kunt wachten en vlak voor vertrek brengt een medewerker je naar de boot toe. Vanaf de parkeergarage is het slechts 5 minuten lopen naar de opstapplaats. Tijdens onze reis hadden we geluk en hadden we de hele boot voor onszelf. Toen we bijna bij het San Marcoplein waren, vroeg ik de schipper of ik wat foto’s van het bovendek mocht maken. Dit was geen enkel probleem en hij vertraagde zelfs een beetje zodat ik mooie foto’s kon maken.

San Marcoplein

We stappen uit bij het San Marcoplein en lopen richting het Dogepaleis, ook wel bekend als Palazzo Ducale in het Italiaans. Het Palazzo Ducale was van de 9e tot en met de 18e eeuw de residentie en werkplek van de doges van Venetië. Hier bevonden zich tevens een gevangenis, wapenkamers en een rechtbank.

Terwijl we verder lopen, komen we aan bij de San Marco basiliek, de grootste kerk in Venetië. Deze basiliek werd voltooid in 1094 en is de derde kerk die op deze locatie werd gebouwd. Het is vernoemd naar de heilige Marcus, zijn relikwieën worden in de kerk bewaard.

Na een wandeling over het San Marcoplein, gaan we naar de astronomische klok. Zoals de naam al aangeeft, geeft deze klok niet alleen de tijd aan, maar ook de verschillende fasen van de maan en de beweging van de zon langs alle sterrenbeelden.

Een luguber weetje: de makers van de klok mochten van de opdrachtgevers geen identiek uurwerk voor anderen maken, daarom werden de ogen van beide ontwerpers uitgestoken.

Ben je op zoek naar een plek om een extreem duur kopje koffie te drinken? Dan moet je zeker een bezoek brengen aan Caffè Florian, een café dat al meer dan 300 jaar bestaat en bekend staat om zijn buitensporig hoge prijzen. Voor een kopje koffie betaal je hier al snel zo’n €10,- en een Aperol Spritz kan zelfs oplopen tot wel € 20,-.

Let op! Sinds 2008 is het voeren van duiven in heel Venetië verboden. In de afgelopen jaren wordt dit verbod steeds strenger gehandhaafd en kunnen boetes variëren van €50,- tot €200,-.

2024: Campanile van Venetië

Tijdens mijn bezoek aan Venetië in de meivakantie van 2024, kon ik het niet weerstaan om de 98,5 meter hoge Campanile di San Marco te bezoeken. Deze indrukwekkende klokkentoren is alleen toegankelijk via een lift, waarvoor tickets zowel ter plaatse als online kunnen worden gekocht. Vanaf de top had ik een prachtig uitzicht op de iconische rode daken van Venetië, evenals de vele kanalen en bruggen die de stad doorkruisen.

Souvenirs

De beste manier om een stad te verkennen is door simpelweg te gaan lopen. Vanaf het San Marcoplein liepen we onder de astronomische klok door naar de winkelstraat om wat souvenirs te kopen. Ik heb bijvoorbeeld een verzameling magneten die ik graag wil aanvullen, en ik heb Thijs ook aangestoken met het verzamelen van magneten. We kopen nog wat glaswerk voor mijn oma en komen uit bij de boekenwinkel Acqua Alta.

Acqua Alta

Deze boekwinkel, die zichzelf de ‘mooiste boekwinkel ter wereld’ noemt, is gevuld met overvolle kamers die van muur tot muur zijn bedekt met stapels boeken, tijdschriften en kaarten. Vanwege de frequente overstromingen in Venetië zijn deze charmante stapels allemaal opgesteld in oude badkuipen, bakken en zelfs in een grote gondel. De winkel staat ook bekend om zijn prachtige trap van boeken en de verschillende katten die tussen de boeken slapen.

Pizza & de Rialtobrug

Het is nu tijd om iets te eten! Omdat restaurants over het algemeen vrij prijzig zijn in Venetië, kopen we een paar stukken pizza en eten die onderweg naar de Rialtobrug op. De Rialtobrug is de bekendste brug van Venetië. De brug is 48 meter lang, 22 meter breed en werd gebouwd in de 16e eeuw. Tot 1854 was de Rialtobrug de enige brug over het Canal Grande. Op de brug zijn er talloze souvenirwinkels, maar de prijzen zijn vaak te hoog.

We steken de Rialtobrug over en kopen aan de andere kant een beker verse jus en wat aardbeien voor Thijs. Michel had na drie weken heerlijk Italiaans eten wel zin in een portie frietjes en kocht deze bij Chips Amsterdam. Helaas bleken de frietjes niet lekker te zijn, wat jammer was van het geld. Het bakken van frietjes is toch niet zo moeilijk, zou je denken.

2024: Restaurant Malibran – GF Pizza and Pasta

In steden zoals Venetië ben ik altijd bezorgd dat je bij een restaurant terechtkomt waar je tegen hoge prijzen slecht eten krijgt. Maar ja, je moet toch eten. Na een lange wandeling kwamen we uit bij Malibran – GF Pizza And Pasta. Toen we zagen dat het restaurant een beoordeling van 4,1 op Google Maps had, besloten we het een kans te geven.

Thijs wilde zoals gewoonlijk een pizza marinara, mijn moeder koos voor de cotoletta alla milanese, Michel bestelde een lasagne en ik koos voor de gnocchi alla veneziana. De lasagne en gnocchi waren echt verrukkelijk (de cotoletta en pizza ook hoor). Bovendien kregen we hier grote glazen Aperol Spritz voor slechts €4,-. Dus als je in de buurt bent, is dit restaurant echt een aanrader!

Piazzale Roma & People mover

2021: Michel en Thijs zijn wel een beetje uitgekeken op Venetië en eerlijk gezegd geldt dat ook voor mij. In vergelijking met mijn laatste bezoek in 2010 vonden we de stad nu erg vies. De pinhokjes bij het San Marcoplein waren ronduit smerig en lagen vol afval. Bovendien was het ontzettend druk. Tijdens mijn laatste verblijf van drie dagen heb ik Venetië heel anders beleefd.

2024: Zoals ik hierboven al aangaf, vonden wij de stad in 2021 erg vies. Dit jaar was onze ervaring heel anders, omdat de stad aanzienlijk schoner was, minder stonk en er veel minder vuilnis op straat lag.

Vanaf de Rialtobrug lopen we met behulp van Google Maps richting Piazzale Roma. Vanaf daar nemen we de handige People Mover naar het eiland Trochetto, waar we onze auto hebben geparkeerd. De People Mover is een automatische monorail die ons in slechts 2 minuten van Piazzale Roma naar het eiland Tronchetto brengt. Met een traject van 852 meter lang is dit een snelle en efficiënte manier om ons doel te bereiken. Het kost slechts €1,50 per persoon.

Met de buggy door Venetië

Voordat we naar Venetië vertrokken, heb ik online onderzocht of het handig is om een buggy mee te nemen. De meningen hierover zijn verdeeld, maar we vonden het zelf goed te doen. Natuurlijk moet je de buggy af en toe over een brug tillen, maar als je hier van tevoren rekening mee houdt, is het prima te doen.

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *