• Menu

Met de bergtrein naar de Mölltaler Gletsjer

Na ons bezoek aan de Raggaschlucht rijden we door naar het dalstation van de Mölltaler Gletscher Express. Het is slechts 15 minuten rijden vanaf de Raggaschlucht naar het dalstation.

Onderweg naar het dalstation valt Thijs in slaap in de auto. Dit is niet zo verwonderlijk, want voor vertrek heeft hij samen met Natascha, de eigenaresse van Gästehaus Pernull, gespeeld in een grote stapel houtsnippers en daarna hebben we de Raggaschlucht bezocht.

Onderweg naar het dalstation bekijk ik de webcam van de Mölltaler Gletsjer om te zien of het weer helder is op de berg. Helaas zie ik op de webcam dat het behoorlijk bewolkt is. Maar omdat we gratis gebruik kunnen maken van de Mölltaler Gletscher Express met de Kärnten Card, besluiten we toch naar boven te gaan.

Mölltaler Gletscher Express

De Mölltaler Gletscher Express is geen gewone gondel, maar een ondergrondse bergtrein. Deze trein brengt je in slechts 8 minuten van het dalstation op 1222 meter hoogte naar het middelstation op 2234 meter hoogte, met een indrukwekkende snelheid van 12 meter per seconde. De totale lengte van het traject bedraagt maar liefst 4827 meter.

Eisseebahn

Bij het middelstation stappen we over op de Eisseebahn, die ons in slechts 6,5 minuten naar het bergstation op 2800 meter hoogte brengt. Helaas hebben we onderweg beperkt zicht vanwege dikke bewolking en mist. We kunnen dus weinig van de omgeving zien, of eigenlijk helemaal niets.

Mölltaler Gletscher

Wanneer we aankomen bij het bergstation begint het op te klaren en kunnen we tussen de wolken door genieten van een adembenemend uitzicht. Omdat Thijs nog lekker ligt te slapen lopen we om de beurt een rondje om te genieten van de omgeving.

Omdat we de Mölltaler Gletsjer in juni bezoeken is het helaas niet mogelijk om met de Gletscher Jet stoeltjeslift naar de top van de gletsjer te gaan, die zich op een hoogte van 3122 meter bevindt.

Rond 15:00 uur nemen we de Eisseebahn terug naar het middelstation, omdat de Mölltaler Gletscher Express om 16:00 uur sluit. Gelukkig is de bewolking nu verdwenen en kunnen we op de terugweg genieten van het uitzicht op de Hochmurtenspeicher.

Als je wat meer tijd hebt en van wandelen houdt, dan ben je hier aan het juiste adres. Rondom de gletsjer zijn namelijk 14 prachtige wandelroutes te vinden, waar je heerlijk kunt genieten van de natuur. In de zomer kun je hier ook skiën, hoewel dit in de zomer van 2022 helaas niet mogelijk was.

Aanvullende informatie

Openingstijden
In de zomer opent de Gletscher Express om 08:00. De laatste rit naar beneden met de Eissee-gondellift is om 15:45 en de laatste rit naar beneden met de Gletscher Express is om 16:00.

De Gletscher Express stijgt en daalt elk heel en half uur, indien nodig elk kwartier.

Prijs retour
Volwassenen: € 32,50
Jeugd 12 t/m 17 jaar: € 24,50
Kinderen 6 t/m 11 jaar: € 16,50
Senioren va 60 jaar: € 29,-
Gratis met de Kärnten Card

Wanneer je een online ticket koopt krijg je € 0,50 – € 1,- korting.
Website Mölltaler Gletscher

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *