• Menu

Ammerwald Alm – weekend naar de sneeuw

Op zaterdag 18 december was Thijs nog maar net wakker en hij had het al over sneeuw, sleeën en sneeuwpoppen. Zullen we maar gaan? Ja, we gaan!

Michel wisselde snel de zomerbanden om voor winterbanden terwijl ik de koffers, slee en eten en drinken inpakte voor onderweg. Binnen een uur zaten we in de auto op weg naar Winterberg. Onderweg bleek al snel dat de sneeuw in Winterberg kunstmatig was en dat de weersvoorspelling voor dat weekend niet geweldig was. Wat nu?

Michel: “We kunnen wel naar Oostenrijk rijden”.

Op de A31 in Duitsland nemen we de afslag richting Osnabrück. Dit geeft ons de gelegenheid om onderweg te beslissen waar we naartoe willen gaan. Michel stelt voor om naar Oostenrijk te rijden en vraagt hoe ver dat is. Ik vertel hem dat Reutte, net over de grens in Oostenrijk, iets meer dan 6 uur rijden is. Als we een tussenstop houden Rothenburg ob der Tauber is dat prima te doen. Ik plaats een bericht op een Facebookgroep voor Oostenrijk liefhebbers om te kijken of iemand vanavond een kamer beschikbaar heeft. Ondertussen is Thijs in slaap gevallen en we wekken hem wanneer we bijna in Rothenburg zijn.

Rothenburg ob der Tauber

Het is ontzettend druk in Rothenburg! Echt heel druk! Normaal gesproken konden we onze auto altijd gratis parkeren bij een speelplaats, maar helaas is deze nu vol en hebben we onze auto op P1 moeten parkeren. Gelukkig is het vanaf hier slechts enkele minuten lopen naar het beroemde Plönplein. We lopen verder naar het marktplein waar we het Duitse kerstmuseum wilden bezoeken, maar het is zo druk dat we besluiten om alleen even een kijkje te nemen in de kerstwinkel tegenover het museum. Terwijl we teruglopen naar de auto, kopen we nog snel een paar schneeballen voor onderweg.

Vanaf Rothenburg is het nog 2,5 uur rijden naar Reutte. Onderweg maken we een tussenstop bij de welbekende gele M en rijden we vervolgens langs de supermarkt in Füssen om wat extra havermelk voor Thijs en een paar biertjes voor onszelf te halen.

Ammerwald Alm

Na mijn oproep op Facebook voor een hotel, hebben we verschillende reacties ontvangen, waaronder die van Esther. Zij is een Nederlandse vrouw die samen met haar Italiaanse man Alessandro een Alm runt op slechts 20 minuten van Reutte. Bij aankomst werden we hartelijk verwelkomd en genoten we van een biertje terwijl we leuke gesprekken hadden over hun ervaringen in Oostenrijk. Esther is een zeer gastvrije vrouw die je het gevoel geeft dat je thuis bent. Alessandro is voornamelijk te vinden in de keuken, waar hij zowel regionale als Italiaanse gerechten bereidt voor het restaurant. Het was een geweldige ervaring om bij hen te verblijven en te genieten van hun heerlijke gerechten.

Ammerwald Alm, Ammerwald 1, 6600 Reutte, Tirol, Oostenrijk
+ 43 6767 87 3655
ammerwalderalm@gmail.com

Ammerwald Alm op Booking.com

We hebben voor de nacht een kamer met 2 stapelbedden met douche en WC op de gang geboekt.

Voor Thijs (veel te laat) naar bed gaat spelen we nog even in de sneeuw en wordt er nog even gesleed. De locatie van de Alm is werkelijk prachtig! Je waant je in een winterwonderland. Ik blijf maar foto’s maken, zo mooi is het hier.

De volgende ochtend gaat de wekker om 7 uur, we douchen en daarna genieten we van het geweldige ontbijt dat Esther en Alessandro voor ons hebben klaargemaakt.

Ehrenberg liner & Highline179

Na het ontbijt rijden we richting de Highline179. Hier hebben we gisteravond al kaartjes voor gekocht maar toen bleek de Ehrenberg liner al dicht te zijn. Gelukkig zijn de kaartjes een jaar geldig na aankoop!

Lechfall & Kasteel Neuschwanstein

Na ons bezoek aan de Highline rijden we verder naar Duitsland. Onderweg maken we twee tussenstops: bij de Lechfall en bij kasteel Neuschwanstein. Het valt ons op dat het overal behoorlijk druk is. Zelfs op de Fernpas komen we veel andere Nederlanders tegen.

Plansee

Inmiddels is het twaalf uur ’s middags en besluiten we om terug te rijden naar de Alm. We volgen de route via Reutte en rijden langs de prachtige Plansee richting de Alm.

Schnitzels

Wanneer je een bezoek brengt aan Oostenrijk, moet je natuurlijk schnitzels eten! Voor we naar huis rijden bestellen we bij Esther en Alessandro een schnitzel! Het gerecht wordt geserveerd met frietjes en johannisbeeremarmelade, heeeeeerlijk! Aangezien Michel terug rijdt bestel ik ook een Aperol Spritz!

Als we uit gegeten zijn pakken we de auto weer in en nemen we afscheid van Esther, Alessandro is druk in de keuken aan het werk.

Oke, nog heel even!

Terwijl we in de auto zitten, vraagt Thijs of hij nog één keer mag sleeën. We besluiten daarom om nog een keer richting kasteel Neuschwanstein te rijden en parkeren onze auto bij de barokke Sint-Colomanskerk.

Thijs geniet met volle teugen van zijn laatste slee-ritje en kan er geen genoeg van krijgen. Ondertussen is het al 3 uur in de middag en moeten we echt terug naar huis. Na een autorit van 7 uur en een paar pauzes, komen we om kwart voor 11 ’s avonds weer thuis.

Meer lezen?

*Disclaimer: In dit artikel vind je affiliate link naar Booking.com. Als je via deze link een boeking maakt, ontvang ik een kleine commissie. Dit kost jou niets extra, maar helpt Hellinga op reis om te blijven groeien.

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *