• Menu

Fietsen langs de Amalfikust

De Amalfikust, gelegen in de regio Campanië in het zuiden van Italië. Heeft ons tijdens het fietsen betoverd met prachtige panoramische uitzichten, diepe kloven en gekleurde charmante stadjes.

Met de boot van Salerno naar Positano

Na een heerlijke nachtrust in Salerno, worden we wakker met een gevoel van opwinding over de dag die voor ons ligt. Onze eerste kennismaking met de Amalfikust begint met een prachtige boottocht van Salerno naar Positano. Voorafgaand aan onze reis boeken we online tickets bij NLG voor de boot van Salerno naar Positano. Het was echter nodig om deze tickets voor vertrek nog om te wisselen bij het kantoor van NLG in de haven. Om ervoor te zorgen dat we op tijd waren, hebben we dit een dag van tevoren gedaan. De boot vertrok namelijk al om 08:10 en we moesten een half uur voor vertrek aanwezig zijn.

Om 08:00 stappen we aan boord van de boot en voelen we de zeewind door onze haren waaien terwijl we comfortabel in de zon zitten te genieten van het uitzicht op de azuurblauwe wateren van de Tyrreense Zee. De boot glijdt soepel over het kalme water en biedt ons een prachtig uitzicht op de kustlijn van de Amalfikust.

Terwijl we dichter bij Positano komen, worden we betoverd door het kleurrijke tafereel dat zich voor ons ontvouwde. De gekleurde huizen, die lijken te balanceren op de kliffen, creëeren een schilderachtig plaatje dat rechtstreeks uit een ansichtkaart leek te komen. De kristalheldere zee schittert onder ons terwijl we langzaam de haven van Positano naderden.

Positano

Nadat we aan land zijn gegaan, begint onze ontdekkingstocht door de smalle straatjes van Positano. We zijn op zoek naar een leuke plek om te ontbijten. Maar dit blijkt om 09:00 moeilijker te zijn dan we hadden verwacht. Uiteindelijk komen we terecht bij “The Wine Shop Positano Vini e Panini”. Een klein supermarktje waar je ook heerlijke panini’s kunt kopen. We genieten van deze heerlijke broodjes terwijl we op de trappen van de Chiesa di Santa Maria Assunta zitten.

Cycling Amalfi Coast

Om 11:00 hebben we afgesproken met fietsverhuurder Cycling Amalfi Coast bij Hotel Eden. De fietsverhuurder is gevestigd in Amalfi en biedt de mogelijkheid om de fietsen voor een meerprijs van € 25,- naar Positano te brengen.

Daar gaan we!

Terwijl we onze weg baanden langs de kronkelende kustweg, worden we getrakteerd op adembenemende uitzichten.

Van de dramatische kliffen tot de azuurblauwe zee die zich uitstrekte tot aan de horizon. Elke bocht biedt een nieuw spectaculair panorama. Zelfs met temperaturen die bijna de 40 graden aantikken is het goed te doen om (elektrisch) langs de kust te fietsen. Het is aan te raden om met de fiets van Positano naar Amalfi te gaan, omdat dit de minste stijging heeft. Dit is vooral prettig bij extreem warm weer!

Grotta dello Smeraldo

Na ongeveer 11 kilometer fietsen komen we langs de adembenemende Grotta dello Smeraldo, die we besluiten te bezoeken. Deze onderwatergrot is bekend om zijn prachtige smaragdgroene kleur. De grot is ontstaan door erosie van de kustlijn en heeft kristalhelder water en indrukwekkende stalactieten die aan het plafond hangen. Duizenden jaren geleden bevond de grot zich waarschijnlijk boven zeeniveau, wat heeft geleid tot de vorming van tientallen stalactieten en stalagmieten die nog steeds in de grot te bewonderen zijn.

Om de grot te bereiken nemen we de lift naar benden waar zich de ingang van de grot bevindt. De entreeprijs is € 10,- per persoon. Via een opening in de grot lopen we naar de bootjes, waar een schipper/gids ons meeneemt voor een rondleiding van ongeveer 25 minuten.

Atrani & Ravello

Na een bezoek aan de prachtige grotten en aan de tegenoverliggende keramiek winkel stappen we weer op onze fietsen om verder te gaan naar Atrani. Eenmaal aangekomen in Atrani besloten we verder te fietsen naar het hoger gelegen Ravello.

Echter, terwijl we begonnen aan de klim naar Ravello, begon de hitte ons parten te spelen. De zon brandt fel op onze huid en de zwoele/hete lucht maakte het fietsen een uitdaging. Het bleek al snel dat de klim naar Ravello te zwaar is om in deze omstandigheden te volbrengen. Met bezwete voorhoofden en vermoeide benen, komen we tot een gezamenlijke beslissing. We gaan terugfietsen naar Amalfi om daar de fietsen weer in te leveren.

Amalfi

Terug in Amalfi leveren we de fietsen weer in bij de verhuurder. We hebben vandaag een afstand van maar liefst 22,28 kilometer gefietst. Ondanks dat we niet de volledige route hadden afgelegd die ik in gedachte had, zijn we nog steeds dankbaar voor de avonturen die we hebben beleefd.

Na het inleveren van de fietsen zijn we neergestreken bij La Galea, een restaurant in het centrum van Amalfi, waar we genieten van een heerlijke pizza. Na de pizza bezoeken we de Kathedraal van Amalfi , ook wel bekend als de Duomo di Amalfi. Deze kathedraal werd gebouwd in de 9e eeuw en heeft een unieke mix van architecturale stijlen, waaronder Arabische, Byzantijnse en Romeinse invloeden. Het exterieur van de kathedraal is indrukwekkend, met zijn imposante trap en prachtige mozaïeken. Ook heeft het een karakteristieke klokkentoren die uitkijkt over de stad.

Het entreeticket voor de kathedraal geeft ook toegang tot de naastgelegen Chiostro del Paradiso, ook wel bekend als de Kloostergang van het Paradijs. Deze kloostergang werd gebouwd in de 13e eeuw en wordt beschouwd als een meesterwerk van de Arabisch-Normandische architectuur. Het dankt zijn naam aan de prachtige fresco’s die het paradijs voorstellen en die op de muren van de kloostergang te vinden zijn. Het Chiostro del Paradiso heeft een rechthoekige vorm en is omringd door elegante zuilen met spitsbogen. Deze zuilen zijn versierd met kleurrijke mozaïeken en fijne details.

Terug naar Salerno

Na ons bezoek aan de prachtige bezienswaardigheden van Amalfi is het tijd om terug te keren naar Salerno met de boot. Ook deze tickets hebben we van tevoren gekocht via Travelmar en hoeven we niet om te wisselen. Na een aangename vaart van 35 minuten kwamen we weer aan in Salerno.

Waarom met de fiets?

In eerste instantie hadden we het plan om deze route met de scooter af te leggen. Echter, tijdens het reserveren van de scooters kwamen we erachter dat Thijs 2 maanden te jong was om in Italië op een scooter te mogen rijden. Daarom hebben we besloten om de route per fiets te verkennen, wat achteraf gezien een uitstekend alternatief blijkt te zijn. De Amalfikust is een drukke weg die vooral tijdens het hoogseizoen bijna onmogelijk te berijden is met een auto. Zeker als je ook de pittoreske stadjes wilt bezoeken, is het verstandiger om te kiezen voor een scooter of fiets. Het vinden van een parkeerplaats voor een auto is namelijk een haast onmogelijke opgave in het hoogseizoen.

Onze fietstocht langs de prachtige Amalfikust was een avontuur dat we voor altijd zullen koesteren. Dus, als je op zoek bent naar een avontuurlijke en onvergetelijke reiservaring, dan kunnen we het fietsen langs de Amalfikust absoluut aanraden!

Later hebben we alsnog besloten om met de auto de Amalfikust te rijden nadat we het stadje Sorrento hadden bezocht. Het was al 19.00 ’s avonds, waardoor het verkeer langs de kust aanzienlijk rustiger was.

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *