• Menu

3 dagen in Napels – dag 1

Napels staat bekend om zijn rijke geschiedenis, adembenemende architectuur en levendige cultuur, maar ook om armoede, criminaliteit en de maffia. In augustus van 2023 bezoeken wij Napels voor de 3de keer tijdens onze rondreis door Italië.

Vrijdag 25 augustus

Vanochtend zijn we vertrokken vanuit ons appartement in Salerno richting Napels. Aangezien we vandaag niet ver hoeven te rijden en pas om 14:00 kunnen inchecken gaan we uitgebreid ontbeten, de auto inpakken en rijden we rustig richting Napels.

Voordat we naar ons hotel gaan brengen we een bezoek aan de wijk Scampia. Een wijk die voornamelijk bekend is geworden door de populaire Netflix-serie Gomorra.

De Tv-serie Gomorra

De Gomorra serie is gebaseerd op het gelijknamige boek van Roberto Saviano. En werpt een licht op de duistere realiteit van de georganiseerde misdaad in de stad Napels. Terwijl we door de wijk rijden zien we de bekende woonblokken “Velle de Scampia” die de achtergrond vormden voor deze intense dramaserie. In de serie wordt de wijk wordt afgebeeld als een broeinest van druggerelateerde activiteiten en geweld, waarbij de complexe relaties tussen de verschillende misdadige personages worden belicht.

Scampia

Ondanks de reputatie die wordt geschetst in Gomorra, is Scampia begonnen aan een proces van herstel en verandering. Tegenwoordig is er een toenemende aandacht voor de sociale problemen waarmee de wijk kampt. En worden er initiatieven ontplooid om de leefomstandigheden te verbeteren en de criminaliteit te verminderen. Als bezoeker kun je de wijk verkennen en getuige zijn van de transformatie die plaatsvindt. Door bij voorbeeld de rondleiding “Anti maffia tour” te boeken bij Local in Napels – Iris de Brouwer. Tijdens deze rondleiding neemt Iris je mee door Scampia en laat ze je kennismaken maken met de lokale gemeenschap, hun verhalen en hun inzet voor positieve verandering. Wij hebben deze tour zelf nog niet gedaan, maar tijdens ons volgende bezoek aan Napels staat het zeker op onze planning!

Jorit Agoch

In de wijk Scampia zien we 3 prachtige werken van Jorit Ciro Cerullo, die werkt onder de naam Jorit Agoch. Jorit is een Italiaanse-Nederlandse kunstenaar, geboren in 1990 in Napels. Je herkent zijn werken aan de twee lijnen die hij over de wangen schildert, een verwijzing naar een magisch ritueel van een Afrikaanse stam waar Jorit zelf een tijd heeft geleefd.

Magri’s Hotel

Het vinden van een hotel in Napels bleek voor ons een behoorlijke uitdaging te zijn. Niet dat er geen hotels zijn, maar we waren op zoek naar een hotel buiten het historisch centrum met eigen parkeergelegenheid, maar wel op loopafstand van het centrum en dichtbij een metrohalte.

Na lang zoeken kwamen we uiteindelijk uit bij Magri’s Hotel, een 4-sterrenhotel achter het centraal station. De omgeving rondom het centraal station is, zoals in veel andere steden, niet de meest nette buurt. Hoewel we ons niet onveilig voelden, begrijp je vast wel wat ik bedoel. Het hotel zelf was echter prima! De kamers waren ruim, de douche was goed en het ontbijtbuffet was uitgebreid.

Tijdens ons verblijf waren ze bezig met de werkzaamheden aan metrolijn L2, waardoor deze buiten gebruik was. Hierdoor hebben we voornamelijk gebruik gemaakt van Uber of de shuttlebus die ’s avonds tussen het hotel en het historisch centrum reed.

Op naar het centrum

Nadat we rond 13:30 konden inchecken, hebben we snel al onze spullen naar de kamer gebracht en zijn we richting het centraal station gelopen. Vanaf daar nemen we de metro naar metrostation Toledo, dat bekend staat als het mooiste metrostation van Europa!

De kloostertuin van de Santa Chiara

Vanaf de metrohalte lopen we in 15 minuten naar de entree van Santa Chiara. Gelegen in het hart van Napels, is Santa Chiara een plek die zowel bewondering oproept als een vredige toevlucht biedt te midden van de bruisende stadsdrukte.

Santa Chiara, volledig bekend als het Chiostro di Santa Chiara, is een franciscaner kloostercomplex dat dateert uit de 14e eeuw. Het complex, gesticht door de Angevins in opdracht van koningin Sancha van Aragon, werd gebouwd op de plek waar ooit het koninklijk paleis van de Hohenstaufen stond. De jaren daaropvolgend werden er verschillende uitbreidingen en renovaties uitgevoerd, waardoor Santa Chiara zijn unieke mix van Gotische, Renaissance en Barokke architectuur kreeg.

Het klooster van Santa Chiara staat vooral bekend om zijn prachtige kloostertuin, die is ontworpen door de architect Domenico Vaccaro. Tussen 1742 en 1769 heeft hij deze tuin gecreëerd in opdracht van zuster Ippolita Carmignano. De tuin is opgedeeld in vier delen, met twee kruisende paden. De tuinen zijn gevuld met rozenstruiken en omringd door citroen- en sinaasappelbomen. Daarnaast zijn er vierenvijftig majolica-zuilen versierd met bloemenpatronen te bewonderen.

Via dei Tribunali & Pulcinella

We lopen verder naar Via del Tribunali, één van de oudste straten van Napels en vormt het hart van het historische centrum. In deze straat vind je talloze restaurantjes, souvenirwinkels, kerken en niet te vergeten het beroemde beeld van Pulcinella. Het is een levendige en kleurrijke straat waar je de authentieke sfeer van Napels kunt proeven.

Pulcinella is een personage uit het theater dat in de 16e tot 18e eeuw populair was. Hij draagt een wit pak, een zwart masker en heeft een lange neus. Pulcinella staat bekend om zijn komische en clowneske gedrag en zijn vaardigheid om zichzelf te redden uit gevaarlijke situaties. Hij wordt vaak gezien als een symbool van de gewone man en zijn strijd om te overleven in een harde wereld.

Pizzeria del Portico

Naast het beeld van Pulcinella gaan we weer op het terras van Pizzeria del Portico zitten. Waar we weer genoten van 3 heerlijke Napoletaanse pizza’s en een Frittatina di pasta Genovese. Een soort gefrituurde pastabal met bechamelsaus en provelonekaas.

Taxi!

Na het eten lopen we weer richting het centraal station. Omdat het vandaag weer ruim 40 graden is (gevoelstempratuur) besloten we een taxi terug te nemen en daarom boekten we voor het eerst een Uber taxi. Wat is dat handig zeg! Je ziet precies waar de taxi rijdt, hoe de chauffeur heet en met welke auto de chauffeur komt (incl. kenteken). Je begrijpt natuurlijk wel dat wij morgenochtend gewoon weer een Uber boeken.

Met de shuttlebus naar het centrum

Wanneer we zijn afgekoeld gaan we ’s avonds met de shuttlebus van het hotel naar het centrum. De vriendelijke chauffeur zet ons af bij Piazza Municipio, vanaf daar maken we een wandeling langs Castel Nuovo richting Piazza del Plebiscito. Onderweg komen we langs Galleria Umberto I en San Carlo 17, een pizzeria waar ik morgen een cursus Napolitaanse pizza maken zal volgen.

Eenmaal aangekomen op Piazza del Plebiscito, valt Thijs’ oog op een straatverkoper die speelgoedraketten met lampjes verkoopt. Deze raketten kunnen met behulp van een katapult de lucht in worden geschoten. We besluiten om er twee te kopen, voor het geval er tijdens de vakantie één kapot gaat.

Nadat Thijs en Michel klaar zijn met spelen, besluiten we nog een stukje door de stad te lopen. Onderweg komen we langs Pizzeria Brandi.

Pizzaria Brandi

Pizzeria Brandi in Napels is een historische plek die bekend staat als de geboorteplaats van de beroemde Margherita-pizza. In 1889 maakte de beroemde Napolitaanse pizzabakker Raffaele Esposito een pizza met basilicum, mozzarella en tomaten, die hij presenteerde aan koningin Margherita van Italië. Ze was zo onder de indruk van de pizza dat Esposito besloot om zijn creatie te vernoemen naar de koningin zelf, en zo werd de Margherita-pizza geboren. Tegenwoordig blijft Pizzeria Brandi één van de meest geliefde pizzeria’s in Napels, waar je kan genieten van de traditionele Napolitaanse pizza’s die met liefde worden bereid.

Slaap lekker en tot morgen!

Het is inmiddels 22:00 en we nemen de shuttlebus terug naar ons hotel. Onze eerste dag in Napels zit erop en wat hebben we genoten! Van het verkennen van de smalle straatjes, het bewonderen van de historische gebouwen en natuurlijk het proeven van de heerlijke Napolitaanse pizza. Slaap lekker en tot morgen, Napels!

Meer lezen over Napels?

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *