• Menu

Planning 2024: Italië, Karinthië & Kroatië

Terwijl we nog steeds genieten van de fantastische reizen die we het afgelopen jaar hebben gemaakt, zijn we al druk bezig met het plannen en organiseren van onze volgende vakanties. Waar we voorheen vrij konden kiezen uit verschillende periodes, moeten we nu rekening houden met de vastgestelde schoolvakanties. Dit brengt natuurlijk de nodige beperkingen met zich mee. Het kan soms lastig zijn om de gewenste reisperiode te vinden, omdat veel mensen gebonden zijn aan de schoolvakanties. De populaire bestemmingen kunnen snel volgeboekt raken, aangezien velen tegelijkertijd op vakantie willen!

– mei –

Mijn moeder heeft al een aantal jaar geen vakantie meer gehad, dus hebben we besloten om haar mee te nemen naar haar favoriete vakantiebestemming: het Gardameer. Naast het verkennen van haar geliefde Sirmione, hebben we ook een bezoek gebracht aan Wijnhuis Tommassi, Madonna della Corona en het Heiligdom van Montecastello. Bovendien heb ik de klokkentoren van Verona en de Campanile van Venetië beklommen!

We hebben onze vakantie afgesloten met een verblijf van 2 nachten bij de Ammerwald Alm. Vanaf daar hebben we opnieuw een bezoek gebracht aan Highline179 en hebben we de nieuwe kabelbaantrein naar Schlosskopf genomen. Verder hebben we Füssen bezocht en zijn we natuurlijk ook naar het boomkroonpad geweest.

– juni –

Dit jaar gaan we weer drie nachten naar Texel. Sinds Michel en ik samen zijn, proberen we een paar keer per jaar naar dit prachtige eiland te gaan. We kijken er enorm naar uit om mooie wandelingen te maken, krabjes te vangen in de haven van Oudeschild en natuurlijk een bezoek te brengen aan Schapenboerderij Texel.

– juli –

In juli hebben we geheel onverwachts besloten om een tripje naar Winterberg te maken. We hebben niet alleen Winterberg bezocht, maar zijn ook naar Willingen gegaan, waar zich de langste hangbrug van Duitsland bevindt. We hebben we verschillende keren gerodeld, gespeeld en natuurlijk een knikker gekocht voor de houten kegelbaan. Het was een heerlijk weekend vol avontuur en plezier. Het was zo fijn om er even tussenuit te zijn en te genieten van al het moois dat deze regio te bieden heeft. We kijken nu al uit naar ons volgende spontane uitstapje!

– augustus –

1 nacht in Westendorf

Het oorspronkelijke plan was om naar München te gaan, maar uiteindelijk hebben we besloten om dit te annuleren en op zoek te gaan naar een andere overnachtingsplek. Na wat overleg hebben we gekozen voor Westendorf. Westendorf heb ik in 2008 voor het laatst bezocht in de winter van 2008 om te skiën. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het er in de zomer uitziet.

In Westendorf willen we graag de Alpenrosenbahn nemen naar de top waar Alpinolino zich bevindt. Hier zijn we van plan om de Himmelsteig route te gaan wandelen, een 2 kilometer lange wandeling langs 14 verschillende speel- en informatiepunten. Tijdens onze tocht zullen we het murmeltierfeld passeren, evenals een fotopunt en een houten knikkerbaan. Vanaf Westendorf rijden we de volgende dag via de Passo Stalle naar Italië.

8 nachten in het Ahrntal

Tijdens de eerste week van onze vakantie zullen we verblijven in het prachtige Ahrntal, één van de noordelijkste gebieden van Italië. Eén van de hoogtepunten van ons verblijf in het Ahrntal zal een bezoek zijn aan de Klausberg. Deze berg staat bekend om zijn fantastische activiteiten voor kinderen. Zo is er bijvoorbeeld Dinoland en een zipline en hebben ze hier een lange rodelbaan! En alsof dat nog niet genoeg is, is er ook nog de wandelerlebnisweg!

Een andere plek die we absoluut willen bezoeken, is de berg Speikboden. Hier kan Thijs zijn energie kwijt in de hooischuur, waar hij van een springplank in het hooi kan springen. Ook is er een kinderboerderij, waar je ook kan leren broodbakken! En als kers op de taart is er een groot glijbanen park, waar wij ons prima kunnen vermaken.

Naast al dat spelen gaan we natuurlijk ook wandelen! Een van de wandelingen die we op ons lijstje hebben staan, is een rondwandeling om de Drei Zinnen. Deze wandeling is ongeveer 10 kilometer lang, dus we moeten nog even flink oefenen met Thijs. Gelukkig kan hij voor zijn leeftijd al behoorlijke afstanden lopen, moet goed komen dus!

Naast de Drei Zinnen willen we ook graag de bekende Seceda-berg bezoeken. Vanaf het bergstation zijn prachtige wandelingen te maken langs verschillende berghutten. Een van deze hutten heeft Alpaca’s en een speeltuin, erg leuk voor Thijs! Daarnaast willen we ook graag de prachtige Gardenapas rijden, waar we kunnen genieten van spectaculaire uitzichten en kronkelende wegen.

Een ander hoogtepunt dat we niet willen missen is een bezoek aan het prachtige Lago di Braies. Dit meer staat bekend om zijn kristalheldere water en omringende bergen. Het lijkt ons geweldig om daar een dagdeel door te brengen en te genieten van de natuurlijke schoonheid. Ook willen we een bezoek brengen aan een oude mijn en de wandeling naar de Reinbach-waterval maken.

4 nachten in Karinthië

Na een heerlijk verblijf van 8 nachten in het adembenemende Ahrntal, zetten we onze reis voort naar Hermagor in Karinthië. Gedurende onze rondreis in juni 2022 hebben we twee weken doorgebracht in het appartement van Gästehaus Pernull. We hebben hier werkelijk een geweldige tijd gehad! De locatie is absoluut prachtig en Thijs kan al zijn energie kwijt in de ruime tuin. En natuurlijk kan hij niet wachten om weer de kippen te voeren samen met Natascha, de Nederlandse eigenaresse van Gästehaus Pernull.

Tijdens ons verblijf willen we zeker weer de Millennium-Express nemen om naar boven te gaan en vervolgens naar beneden te rodelen. Dit was zo’n geweldige ervaring de vorige keer dat we het niet kunnen laten om het opnieuw te doen. Daarnaast zijn we van plan om de Groppensteinschlucht nabij Mallnitz te gaan wandelen. Na de wandeling willen we weer met de gondel naar boven gaan om optimaal van het uitzicht te genieten. Nu komt de lastige keuze: gaan we naar de Hochgebirgsbahnen naar de Ankogel of bezoeken we opnieuw de Molltalergletscher die we ook al in 2022 hebben bezocht? We zijn nog aan het twijfelen, omdat beide opties geweldig zijn.

Na een tip van een collega zijn we enthousiast geworden om Monte Lussari te bezoeken, een prachtig bedevaartsoord net over de grens in Italië. Daarnaast staat ook de Panoramabahn Turracher Hohe op ons lijstje. Vanaf het bergstation willen we graag de Nocky’s Almzeit wandeling maken, een twee uur durende tocht langs verschillende spelletjes. Bovendien zijn we erg benieuwd naar de twee houten knikkerbanen en de rodelbaan die hier te vinden zijn. Oorspronkelijk hadden we al plannen om in 2022 te gaan, maar helaas konden we toen door de overstromingen niet met de gondel naar boven.

9 nachten op Camping Polari

We sluiten onze vakantie af in Kroatie op Camping Polari, een prachtige camping met mooi zwembad met een grote waterspeeltuin op enkele kilometers van Rovinj.

We zijn van plan om verschillende stadjes te bezoeken, waaronder Poreč, Rovinj en Pula. Deze steden staan bekend om hun prachtige architectuur, historische bezienswaardigheden en levendige sfeer. Daarnaast staat ook een bezoek aan de Baredine grot hoog op ons lijstje.

Ik ben ook van plan om Kažun Park te bezoeken, een park met oude huisjes gebouwd in de typische bouwstijl van Istrië. Deze huisjes dienden vroeger als schuilplaatsen of stallen. Ze vertonen enige gelijkenis met de Trulli-huizen die je veel in Puglia, Italië vindt. Niet ver van dit park bevindt zich een olijfolieboerderij waar we zeker een bezoek aan willen brengen.

1 nacht in München

We hebben besloten om tijdens onze terugreis in hetzelfde hotel te verblijven als op de heenweg. Aangezien we genoeg tijd hebben, hebben we besloten om niet via de snelweg terug te rijden, maar via de Plöckenpass en de Grossglockner Hochalpenstraße.

Ben je ooit in Istrië geweest en heb je geweldige ervaringen gehad? Of ken je misschien verborgen pareltjes die we niet mogen missen tijdens ons bezoek? We horen graag jouw suggesties en tips!

– NEW YORK –

Sinds de geboorte van Thijs hebben we niet meer gevlogen. Maar nu Thijs ouder wordt en het reizen met zijn allergieën steeds makkelijker gaat, willen we weer met het vliegtuig op vakantie! We waren het er al snel over eens dat we tijdens de zomervakanties gewoon naar Zuid-Europa willen blijven gaan. En dat we dus in de mei- of herfstvakantie een vliegvakantie willen plannen. Maar waar zullen we naartoe gaan? Nou, we willen naar New York!

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *